TET Estel 150: keisrirongist kuukulguri seadmeteni

0

Lasnamäel Kuuli tänaval paiknev tehas Estel tähistas hiljuti 150. sünnipäeva. Tõsi, pika ajaloo jooksul on tootmise spetsialiseerumine muutunud.

Balti Raudtee Peatehased rajati 1870. aastal ning tehas keskendus vedurite ja vagunite tootmisele ja remondile. Jõudsalt arenenud tehas suutis toota ka väga kõrgetele nõuetele vastavaid ronge: üks neist valmis keiser Aleksander III tellimusel.

Pärast Eesti iseseisvumist 1918. aastal suured ettevõtted riigistati. Tehases jätkati vagunite ja rongide tootmist ning valmistati isegi Tallinna tänavatel kuni 1960. aastateni kasutusel olnud elektritramme. Nõukogude ajal anti tehasele siin sajandivahetuse paiku töötanud Nõukogude riigitegelase Mihhail Kalinini nimi.

Suured reformid algasid 1958. aastal, kui ettevõte hakkas tegelema elektrotehnika toomisega, põhiliseks seadmeks sai elavhõbealaldi, mille ajapikku vahetasid välja kaasaegsed pooljuhtseadised – diood ja türistor. Tehase toodangut kasutati laialdaselt üle kogu Nõukogude Liidu näiteks elektrirongide detailidena ning metalli- ja masinatööstuses ning kaevanduses. Toodang oli omaaegse tehnoloogia tipus: seadmeid tarniti nii esimese Nõukogude kuukulguri jaoks kui ka hiljem CERNi ehk Euroopa Tuumauuringute Keskusesse.

Estel kolis Lasnamäele Kuuli tehnoparki 2007. aastal ning selle endisest asukohast on saanud tallinlaste seas armastatud Telliskivi loomelinnak. Tänapäeval kasutatakse Esteli tooteid üle kogu maailma ning tarnitakse enam kui 40 riiki. Esteli tooted on kasutusel lennunduses, masinaehituses, energeetikas ja teistes valdkondades. Tehases töötab ligi 150 spetsialisti.

Kommentaarid: