Peterburi teele ehitatakse busside gaasitankla

0

30. aprillil allkirjastasid Tallinna Linnatranspordi AS ja Tallinna ühistranspordi surugaasitankla hanke võitnud ühispakkujad lepingu, mille tulemusel luuakse Tallinnasse kaks surugaasi terminali ühissõidukite varustamiseks keskkonnasõbraliku kütusega. Esimesed 100 uut gaasibussi jõuavad Tallinna liiklusesse selle aasta hilissuvel.

TLT juhatuse esimees Deniss Boroditš sõnas, et 2020. aasta teisest poolest algab pealinna bussiliikluse keskkonnasõbralikele lahendustele üleminek ning järgneva nelja aasta jooksul uueneb suurem osa Tallinna bussipargist. 

“Kuigi surugaasibussidele vajaliku gaasihanke lepingu sõlmimine viibis hankevaidluse tõttu ligi pool aastat, oleme teinud täna kõik selleks, et esimesed surugaasil sõitvad bussid jõuaksid linnatänavatele veel selle aasta hilissuvel,” kinnitas Boroditš. 

Hankevaidluse venimise tulemusel on gaasiterminalide ehitamiseks jäänud lühike ajaraam ning selleks, et hilissuvel saaksid esimesed uued surugaasil sõitvad bussid teenust osutada, on vajalik luua ajutised tankimispunktid. 

Riigihange surugaasi tarneks ning gaasitanklate ehituseks kuulutati välja läinud aasta juunis ning selle võitja selgus oktoobris, kuid Eesti Gaasi tütarfirma Bussitanklad OÜ vaidlustas hanke tulemused. “Tänaseks on kõik Eesti kohtuastmed tunnistanud TLT hanke õiguspäraseks ning kinnitanud nii Eesti Gaasi tütarfirmale Bussitanklad OÜ kui ka avalikkusele, et viimastel aastatel TLT juhtimises ja hankesüsteemides läbi viidud uuendused on ausat konkurentsi hindavad ning korrektsed,” rõhutas Boroditš. 

Hankelepingu tulemusel rajab TLT koostöös ühispakkujate Bioforce Infra OÜ, CNG Fuels LTD ja ICP Solutions OÜ-ga Peterburi tee ja Kadaka tee bussiterminalidesse biometaanipõhised gaasitanklad, kus järgneva 10 aasta jooksul varustatakse uusi surugaasil sõitvaid busse keskkonnasõbraliku kütusega. “Hankelepingu mahuks on ca 80 miljonit eurot ehk tegemist on ühistranspordisektori suurima gaasilepinguga Eestis,” rõhutas TLT juhatuse esimees. Lasnamäe gaasitankla ehitatakse Peterburi tee 73 bussidepoo territooriumile.

Bioforce Infra juhatuse esimees Henry Uljas sõnas lepingu allkirjastamise järgselt, et esimesed ajutised gaasitanklad valmivad eeldatavalt augustis, mil liinile jõuavad ka esimesed gaasibussid. „Alternatiivset tanklat kasutatakse kuni põhiterminalide valmimiseni ning need jäävad terminalide käivitamisel reservi ehk ajutisi tanklaid saab hiljem kasutada põhiterminali võimalike rikete korral,“ tõi Uljas esile. 

Ta lisas, et ajutised tankimisjaamad on mobiilsete seadmetega ja neid on võimalik lihtsa vaevaga liigutada ning vajadusel teises kohas üles panna. „Seadmed tarnime samadelt tootjatelt nagu põhiterminali puhulgi ning need võimaldavad busside kiirtankimist,“ sõnas Uljas.

„Kahes terminalis on võimalik tankida ööpäevas kuni 400 gaasibussi. Terminalides on tavapärane maagaasi ühendus ning surugaasi komprimeerime kohapeal,“ tõi Uljas esile, lisades, et hinnanguliselt kulub 350 gaasibussi tankimiseks aastas ligikaudu 15 miljonit Nm3 surugaasi.

Bioforce’i juhatuse esimees nentis, et Peterburi tee gaasiterminal valmib lepingust tingitud ajaraami arvestades jaanuaris 2021 ja Kadaka tee terminal sama aasta juulis. 

Kommentaarid: