Välismaal reisimine ja autorendi teenuse kasutamine käivad sageli käsikäes, olgu põhjuseks soov iseseisvalt sihtkohta avastada või vajadus paindlikult erinevate linnade vahel liikuda. Euroopa Liidu tarbija nõustamiskeskus tõdeb, et suveperioodi saabumisega suureneb alati ka autorendiga seotud kaebuste hulk.
„Kõige enam kurdavad tarbijad ootamatute lisatasude, arusaamatute lepingutingimuste ning selliste olukordade üle, kus tarbijale esitatakse arve sõiduki kahjustamise eest, millest puudub auto rentijal aga igasugune teadmine,” selgitas Heldin Malmet, Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ameti (TTJA) Euroopa Liidu tarbija nõustamiskeskuse valdkonnajuht.
Tarbijakeskus toob välja viis enim esinevat probleemi ning jagab soovitusi nende vältimiseks:
- Ootamatud lisatasud pärast rendiperioodi lõppu
Paljud tarbijad avastavad hiljem, et nende krediitkaardilt on kinni peetud raha lisatasude, näiteks kütusetankimise, haldustasu või lisakindlustuse eest. Sageli ei olnud need kulud tarbijale lepingut sõlmides piisavalt selged. Näiteks ei tagastanud rendileandja tarbijale broneeritud 120 eurot, viidates, et tarbija tagastas rendiauto tühja bensiinipaagiga.
Soovitus: Tutvu enne rendiauto broneerimist põhjalikult renditingimustega ja lisateenuste hinnakirjaga. Vahetult enne rendilepingu lõppu tasub bensiinipaagi näidikust foto teha, et hilisemates võimalikes vaidlustes oma seisukohti tõendada.
- Vaidlused kahjustuste osas
Mitmest kaebusest nähtub, et pärast auto tagastamist väidab rendiettevõte, et autole on tekitatud kahjustusi. Tarbijate sõnul olid vead olemas juba enne kasutamist, kuid need ei olnud enne rendiperioodi dokumenteeritud. Näiteks võeti tarbijal pärast rendiperioodi lõppu krediitkaardilt täiendavalt 575 eurot, viidates, et tarbija kahjustas rendiperioodil valuvelgesid. Tarbijal õnnestus antud summa aga tagasi saada, sest ta oli enne rendiperioodi algust valuvelgede kahjustuse üles pildistanud.
Soovitus: Tee auto seisukorrast fotod või video enne ja pärast rendiperioodi. Nõua, et kõik visuaalsed defektid kantaks rendidokumentidesse.
- Leping võõras keeles või puudulik tutvumine tingimustega
Mitu tarbijat on allkirjastanud lepingu keeles, mida nad ei mõista. Hiljem selgub, et nad on nõustunud tingimustega, mis neile eelnevalt teadmata olid. Näiteks pöördus tarbija nõustamiskeskuse poole murega, kus ta oli allkirjastanud hispaaniakeelse rendilepingu, avastades hiljem, et lepingusse oli lisatud täiendavad maksed kindlustuse eest.
Soovitus: Nõua lepingut inglise või muus endale arusaadavas keeles. Ära allkirjasta dokumenti, kui selle sisu ei ole sulle selge.
- Vanus ja sõidukogemus – piirangud noortele juhtidele
Mitmed alla 25-aastased tarbijad on jäänud rendiautota, kuigi broneering ja makse olid juba tehtud. Põhjuseks ettevõtte poliitika, mille kohaselt ei tohi autot juhtida teatud vanusest või sõidustaažist noorem isik.
Soovitus: Kontrolli vanuse- ja juhistaaži nõudeid enne broneerimist. Uuri ka, kas noorele juhile kehtivad täiendavad lisatasud.
- Krediitkaardilt hilisemad mahaarvamised
EL tarbija nõustamiskeskuse pöördumistest selgub ka, et nii mõnigi kord tehakse pärast rendiperioodi lõppu krediitkaardilt mahaarvamisi ilma tarbija eelneva nõusolekuta, näiteks väidetavate liiklustrahvide eest. Kord oli tarbija sunnitud tasuma 200 eurot parkimistrahvide ning trahvide edastamise haldustasude eest.
Soovitus: Palu rendifirmalt kirjalikult auto üleandmise akti koopia. Kui võimalik, loovuta auto rendikoha töötaja kohalolekul ja fikseeri sõiduki seisukord kirjalikult. Võõras riigis autot rentides tasub hilisemate trahvitasude vältimiseks jälgida liikluseeskirju ning parkida vastavalt kehtivale korrale.
Kui tekib vaidlus autorendiettevõttega
Probleemide tekkimisel tasub tarbijal esitada kaebus rendiettevõtjale kirjalikult, näiteks e-posti teel. Kui autorenditeenus osutati teises EL liikmesriigis, Islandil, Norras või Suurbritannias, saab tarbija tasuta nõu ja abi Euroopa Liidu tarbija nõustamiskeskuselt: www.consumer.ee. Siseriiklike vaidluste korral saab pöörduda Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ameti poole: www.ttja.ee.